Een andere optie is plaatselijk AH te vereren met een bezoek en daar een halve kilo gehakt te kopen. Ook dit zit een kunststof bak.Na het eten van de bami of de lekker gebraden gehaktballetjes houden we de verpakking over. En daar ging het mij om.Niet dat het eten niet lekker was, maar voor ons klusje hebben we de bakjes nodig.Een tweede voordeel van het nuttigen van de gerechte is dat de motor van de 2CV is afgekoeld en dat hebben we nodig voor de volgende klus.
Jullie zullen nu wel branden van nieuwsgierigheid wat we gaan doen.
We gaan de kleppen stellen.
Dat zorgt niet alleen dat je motortje weer beter loopt maar wil ook beter aanslaan als hij warm is en het hinderlijk ploffen uit de uitlaat neemt ook nog wat af. Reden genoeg om hier wat aandacht aan te besteden. Is het moeilijk? Nee.
Wat hebben we nodig? Twee nieuwe klepdekselpakkingen (voor het geval dat), eventueel vloeibare pakking (voor het vast lijmen van de pakking in het deksel) ringsleutel 12 en 10, een platte schroevendraaier en een voelermaat. Voor het afnemen van de schermen een sleuteltje 8 en 19. En niet te vergeten de eerder leeggegeten bakjes.
Plaats de auto op een droge plaats. Anders word je zo nat. Verwijder de voorschermen. Plaats een bami bakje, hier had je die dus voor nodig, onder het klepdeksel en draai de bout met sleutel 12 los. Door licht te kloppen op het deksel komt deze los. De lekkende olie wordt nu opgevangen in het bakje. Draai nu de motor rond met behulp van de slinger of een passende dop/pijpsleutel 14 in de koelvin. Je zult zien dat op enig moment er een kleptuimelaar helemaal naar buiten komt. Draai nu de vin 360 graden rond. Dat is 1 keer helemaal rond. De tuimelaar is nu weer naar binnen en er is ruimte ontstaan tussen de stelbout en de klepsteel.
Pak het setje met voelermaten en zoek 0.15 en 0,20 op. Nu moet de fabrieks-afstelling 0,18 zijn maar die zit niet een standaard setje. Meet nu de speling. 0,15 moet er soepel tussendoor willen en 0,20 net niet.
Hoe nu stellen we de juiste waarde in? Draai de borgmoer (sleutel 10) los en draai met de schroevendraaier de stelbout zo dat 0,20 er door sleept en 0,15 makkelijk er tussen past.Houdt de schroevendraaier vast in deze stand en draai de borgmoer vast. Controleer nogmaals de waarde. Herhaal deze handeling voor de andere klep op deze cilinderkop.
Plak een nieuwe klepdekselpakking in de rand en plaats het deksel terug. Draai de bout niet te vast. Iets meer als handvast moet genoeg zijn. Herhaal dit ook aan de andere kant. Laat de motor, voor het terug plaatsen van de schermen, even lopen en controleer of er geen olielekkage is langs de klepdeksels.
Je ziet dat iets wat eng en moeilijk lijkt in de praktijk erg meevalt. De eerste keer is het even zoeken maar als je dit onder de knie hebt wil je het alle weken wel even doen.Al was het alleen maar vanwege de gehaktballetjes in tomatensaus of de overheerlijke rijsttafel.
Sigfried Kramer