De dynamo.

Op het moment dat ik dit schrijf is er net een stukje de deur uit naar de AMI vereniging.
Er werd daar de technische tip gegeven om de draadeinden van de veerpotten in tekorten met een haakse slijper als de wagen hoogte niet meer op de voorgeschreven wijze kon worden  uitgevoerd. Dit duidt normaal gesproken op versleten veren. Mijn advies was dan ook om een veerpot revisie uit te voeren.
Nu was ik van plan daar iets over te gaan schrijven voor het eigen blad, maar dat doe ik niet.
Want om nu voor de vakantie nog even je veerpotten onder de auto weg te halen is zonder ervaring en een beetje goed gereedschap en de nodige vervangingsdelen voorhanden niet aan te bevelen.
En je moet maar denken: ik rijdt nu al twee jaar met de achterbumper slepend over het asfalt als alle vakantie bagage en de rest van de familie in de 2CV is geladen. En dat zal dit jaar dus nog wel een keer lukken. Iets voor het najaar als alle ritten en meetings weer achter de rug zijn.

Daarom nu dus iets over de dynamo. Help, hij laadt niet meer bij. Wat gaan we doen.
Om te beginnen kijken of de V-snaar nog wel meedraait en vervangen of opgespannen moet worden.
Is dit OK dan gaan we met een meter aan de gang. Heb je een dashboard met een boardspanningsmeter er in (met dat witte/grijze en rode gedeelte) dan kun je hier aflezen of er lading is. In het midden(witte deel) is de spanning ongeveer 14 volt. Dan is het goed.
Te veel spanning leidt tot oververhitting van de batterij en deze zal op den duur leeg koken.
Te lage spanning leidt uiteindelijk tot een lege accu omdat je een geringe overspanning moet hebben om te kunnen laden. Met overspanning bedoel ik dus iets meer dan 12 volt.
Wat gaan we meten. Aan de dynamo zit een draad met een oog en een schuifstekkertje. Op de draad met het oog staat als de motor niet loopt een spanning van ongeveer 12volt. Dit is de batterijspanning. Zet je de auto op contact dan zal via de spanningsregelaar (dat kastje dat aan de accu bungelt met een draadje of tyrap) het veld van de dynamo op spanning komen en kan deze stroom gaan leveren als hij gaat draaien.
Start de motor. Meet nu op de dynamo op de dikke draad met oog en tussen de massa de spanning. Dit moet tussen de 13,5 en 14,7 volt zijn. Loopt de spanning op naar 16 of 17 volt bij toenemend    toerental dan is de spanningsregelaar kapot. Meet je ongeveer 12 volt dan zijn meestal de koolborstels van de dynamo versleten.
Dit is te controleren door het kunststof blokje van de dynamo, waar het schuifstekkertje op zit, los te draaien. De koolborstels moeten voldoende op de rotor drukken. Ze moeten, afhankelijk van het merk, minimaal 2 millimeter uitsteken.  
Is dit in orde dan is de spanningsregelaar kapot. Deze is eenvoudig uit te wisselen. Momenteel zijn er zeer goede elektronische te koop.
Je kunt natuurlijk ook de delen uitwisselen met de eend van de buurman om te   bepalen wat er defect is. Wil je echt op zeker en niet rommelen met kleine onderdelen dan is het vervangen van  dynamo en spanningsregelaar een optie. Wel de duurste.
 
Sigfried Kramer