Het motortje van mijn net gekochte Ami 6 Break lekte nogal wat olie rond de brilrubbers. Hierdoor besloot ik dat de motor eruit moest en uit elkaar gehaald moest worden, of dat er een alternatief in gehangen moest worden.
Nu had ik nog een Visa motor liggen die ik een keer van Jan Zwier had overgenomen, maar omdat deze uit het kippenhok gehaald was moest ook deze motor uit elkaar. De Visa-motor (35pk) had bij mij de voorkeur boven de originele M4-motor (28pk).
Bij het uit en weer in elkaar zetten, stuitte ik op een tweetal dingen waarvoor eigenlijk speciaal-gereedschap nodig is.
Voor het terugplaatsen van de zuigers moesten de zuigerveren bij elkaar worden geknepen zodat de zuiger weer in de cilinder te zetten was, eigenlijk heb je hiervoor een zuigerveer-spanner nodig.
De in- en uitlaatkleppen moesten worden verwijderd en herplaatst, hiervoor heb je eigenlijk een klepveertang nodig.
Net als bij de rest van de Kramertjes, genoeg handig spul in het hok, (lees; troep) maar deze twee gereedschappen had ik niet, dus moest er zelf wat gemaakt worden.
Om de zuigerveren bij elkaar te drukken heb je iets nodig wat rond de zuigerveren past, dat kan worden samengeknepen tot de diameter van de zuiger zelf en een beetje glad van binnen is. Ook moet het een beetje dik materiaal zijn zodat je deze kunt laten steunen op de cilinder-bus om zo de zuiger uit de “zuigerveer-spanner” in de cilinder te tikken met een rubber hamer.
Na een 10min zoeken in het hok had ik de oplossing gevonden: een stuk regenwater afvoerbuis! Om het gereedschap te maken heb ik een ring van ongeveer 4cm van de afvoerbuis gezaagd en deze daarna nog eens in de lengte door gezaagd.
Je moet zorgen dat de buis dezelfde diameter als de zuiger kan worden met een zaagsnede erin. Het enige wat je nu hoeft te doen is de binnenkant van de buis in te smeren met motorolie en deze rond de zuigerveren te plaatsen.
Met een slangenklem trek je nu de opening van de buis naar elkaar toe tot deze tegen elkaar aan zitten.
De zuigerveren hebben nu de zelfde diameter als de zuiger en kan in de cilinder getikt worden.
De klepveertang is te maken van een lijmklem en een stukje CV-buis of een buisje van ongeveer 2 tot 2,5 cm in diameter van ongeveer en centimeter of 6. Uit de zijkanten van deze buis maak je met de zaag of de slijptol twee gaten, zodat er een ring op twee poten ontstaat.
Na het verwijderen van de tuimelaars op de cilinderkop kun je het buisje op de klepveer-ring zetten. Hierna plaats je de lijmtang over het geheel heen, het vaste deel van de lijmklem komt op het buisje te staan, het losse deel op de klep aan de binnenzijde van de kop.
Bij het aandraaien van de lijmklem wordt de veer ingedrukt en blijft de klep zitten.
Door de gaten die je in de buis hebt gemaakt kun je nu de twee “keg-slotjes” die tussen de klep-steel en de ring die op de veer zit verwijderen.
En zoals in de Haynes altijd geschreven wordt; het terugplaatsen gebeurt in omgekeerde volgorde!
Wouter